Мъгла
От час сме по двора. Баща ми и аз. Мотаем се в късото пространство между хамбара и плевнята, и подсмърчаме в мъглата. Татко е самото въплъщение на закъсняла угриженост и грижовност: ту намери забравена от лятото мотика и я понесе към мазата, ту се наведе и опъне телената ограда, която от години няма какво и от кого да пази, ту пък тръгне да проверява здравината на катинарите по вратите. Големи стопани сме, няма що! Присядам на пъна под нисичката керемидена стряха на кочината. Не може да се диша в тази влага.
Дойренци е село, източило се между две хълмисти пасища и, допускам, тази да е причината тук мъглата да е предизвикателно тромава и неповратлива. Имам недотам приятното усещане на оловния войник от Андерсеновата приказка в корема на рибата...
Дядо обичаше мъглата. В подобно калпаво време той бързаше да отвори вратата на саята, изчакваше биволицата да се измуши през кирпичения правогълъник и отиваше да натири изпод сушината и овцете. А подир тях - идваше и моят ред. Наметнат набързо в овчия кожух на баба, с нахлупена до линията на веждите ушанка, дядо ме изпращаше до телената ограда, като шепнеше в тила ми:
- Свят се руши, сине, и пак се гради от Господ! А човек трябва всичко да види, а което види - да помни! Гледай, сине, гледай!
И аз гледах, но малко можех да виждам, а повечето да чувам: чаткането на спуканата хлопка на Вакла, което прииждаше отдясно, ядовитото фучене на Петка, което пък връхлиташе отляво. После за миг, два, около ми утихваше - време, колкото магията на раздвижения и зловещ Хаос да ме повдигне няколко пръста над земята, да разтвори пешовете на кожухчето ми и да ги хвърли върху очите ми.
"А земята бе неустроена и пуста; тъмнина бе върху бездната..." Не крещях, не хленчех и не ръкомахах. Вбивах нокти в хлъзгавите от влагата пешове и теглех надолу. Веднъж, дваж, три. Някой държеше здраво пешовете и не ги пускаше. Задушавах се. И посягах да хапя, ръфах мълчешката сладникавата кожа, плюех и отново впивах зъби, като яростта ми към невидимата и могъща сила нарастваше дотолкова, че бях готов да участвам във всякакъв катаклизъм. Чувствах как Хаосът ме обладава и втъкава в духа и плътта ми енергията на оня Караконджоло, който според думите на баба долитал в нощта срещу Коледа от каменистите коруби на Деветашките височини и до Богоявление гризял корените на златното дърво.
И оня, който ме люшкаше насам-натам над земята, отстъпваше; връщаше ме обратно там, откъдето ме бе взел, галошите ми затъваха в градинската кал и пред очите ми просветваше. Истината е, че "просветваше" си е просто метафорична плънка в моя разказ, защото в оня миг, когато клепките ми отскачаха нагоре, един осажден таран обдухваше с рога и пянести бърни ушите ми, и аз се хвърлях да търся спасение в дядовата прегръдка:
- Петка е съборила телта, дядо, ще ме стъпче! Помогни ми, дядо мили!
Бях сам. Изоставен, забравен, а светът се рушеше. Умирах! И отново в очите ми плисваха пенестите вълни на предишното ми ожесточение. Нека да умра! Ще видят тогава те, моите родители!
В мъглата шарнирът на герана проскърцваше, чувах как дядо се секне и плакне уста. След което запяваше: "Свети Илия осъден и затворен":
Припадна ми тъмна мъгла, Коладе ле,
ту припадна, ту се дига.
Не ми било тъмна мъгла,
ами било ред светии,
ред светии, сети светци,
че си отхождат да си пъдят,
да си пъдят свети Илия...
Порядките и закономерностите на природата се сриваха, Дойренци се откъсваше и политаше из вселената, а под него висваха проядените му от Караконджоло корени... А Петка и осемте овце, водени от звънчето на Вакла, продължаваха да бесуват из двора, аз умирах, а дядо все така пееше:
Къ запряха свети Илия,
даде госпос - не пове,
не повея тихън вятър,
не поръмя дребен дъждец,
чешми, реки застанаха
чешми, реки, воденици;
не се роди бяло жито,
бяло жито, жълто просо,
жълто просо, ройно вино,
ройно вино, мед и масло.
Безводие и глад. И мор. Бедствия. Демоните на Хаоса бяха се пръкнали из тъмната паст на Деветашката пещера, бяха оковали свети Илия и посягаха към зимника на приберат хляба, меда, маслото - храната ни. Ами аз! Можех да погина, но не и от глад! И с писък се втурвах в кухнята:
- Ще мрем, бабо! - шептях й да не бъда чут от Караконджоло. - Дай ми да ям, щото оня ще ни вземе хляба и сиренето!
Баба грабваше дилафа и, самопожертвователна, бе готова да се саморазправи с "оня дрът пергишин" при герана, което ми се струваше твърде ненужно и необмислено, затова се хвърлях в полата й и настоятелно я заклинах първо да ме нахрани, пък после да се сражава с когото си ще.
По-късно сит и вече убеден в оцеляването си, тъй като в зимника биваха потулвани три самунени топки, се опитвах да пресметна онова богатство, което бих придобил след гибелта на Дойренци. От Васко - три стъклени топчета, от Тената - кожения футбол, от Ваньо - велосипеда, а от Танката - кашон цигари "Трезор..."
- Нали ще погинат всички, бабо? - питах и потръпвах от удоволствие, че ще чуя бабиното: "Да!"
- Не - отсичаше обаче тя и вдигаше предупредително длан да не наближавам алната печка.
- Не! Как не! - простенвах и очите ми бистрееха от яд.
- Ох, на баба то... Ще са живи приятелите ти, ще са, на ялово се страхунаш! Светите люде ще се разкаят за греха си и от Вишен Господ ще измолят свети Илия! Ще спаси той Дойренци, не се кахъри! И пак ще има жито, и мед, и масло...
- Ама може Вишен Господ да не отстъпи на светите люде и свети Илия да остане в зандана, знам аз! Що ще прощава тъй лесно, нали е вишен?
- Може - баба се съгласяваше бързо и поглеждаше към иконата на стената. - То аз и на Господа, и на дядо ти Илия вяра много им не храня. Ти в друго се надявай, сине, в друго! До Богоявление дните се броят на пръсти, а всяка година на този ден долита змеят-сайбия на селото ни, той ще ни отърве от Караконджоло, вдън земя ще го натика, та чак до другата Коледа и косъмче от козината си няма да смее да покаже. Ти на змея вярвай, остави дядо си и неговия свети Илия!
Проклети божества! Заревавах с пълен глас, а баба недоумявайки каква е мъката ми, се чудеше какво да прави. Грабвах ушанката и кожухчето, и изхвърквах в градината. Щяха да минат години, за да узная, че Господ е неподвластен на човешките приумици, но тогава юмручетата ми свистяха срещу тъй лъжовните небесни и поднебесни сили, и схватката продължи до мига, когато левият ми галош реши да върши неща на своя глава, тръгна нанякъде и челото ми потъна на сантиметър и горница в шупналата от влага пръст.
На другата сутрин поех към черквата. Свещеникът овързваше с тел провисналата на една страна черковна врата и монотонно пустосваше света.
- Отче - рекох му, - искам да знам защо добрите свети люде са затворили свети Илия, та трябва селото ни да чака спасение от змея-сайбия?
- А! Какво каза? - духовникът се врътна към мене и сепнато ме изгледа.
- Искам да знам защо свети Илия всяка година го затварят, щом на Богоявление го освобождават, отче?
- Тъй, тъй! - промълви той и занавива телта около показалеца си. - Бая си нахакан... Чий си? Чия издънка си питам?
- Внук съм на Марин Кънев. И съм на шест години.
- Тъй, тъй... - повтаряше той. - На бръснаря ли?
- Ъхъ! Hегов!
- Бръснарят?! Ами кажи тогава на дядо си, че аз на стола му повече няма да седна, а баба ти плаче за анатема... Чакай! И знай, че баба ти е змейова щерка!
Същата вечер дядо се прибра от хоремага преди обикновеното девет часа. Не ме и погледна. Изправи се в средата на собата и както си беше с шубата, рече:
- Значи, змеят!
- Да! - отговори баба. - Змеят!
- Ама змей няма! Чу ли, няма!
- Има.
- Казах, няма! Къде пише? В кои черковни книги?
- Хм, черковни книги... А да пише в тях, че свети Илия е запиран от дружина светци? А и за Вишен Господ пееш... Че колко Господа има?
- Ти да мълчиш! - ревваше дядо и продължаваше в оня речитатив, познат ни от зората на патриархата. - Млък ти казвам! Ти за църквата не смей да говориш, че от венчавка фустата ти черковен праг не е помитала...
Дядо се врътваше на токове и както си бе с новата шуба, отиваше да нахрани добитъка, а баба се смееше и хукваше да му носи вехтите дрехи. Светът на възрастните и светът на божествата бяха еднакво неразбираеми за мене... Завивах се през глава с юргана, а там, от тъмното, на две педи от лицето ми, ме гледаха свети Илия, Караконджоло и змеят. Големи, колкото залък хляб, благо усмихнати и видимо уморени. Никой никого не преследваше, никой с никого не воюваше, не убиваше. Бяха избягали от света на възрастните...
- Ще намръзнеш, движи се!
Баща ми. Надвесен над мене, оглежда вътрешността на кочината. Празна. Всички постройки в двора са празни.
- Дядо ти не го свърташе на едно място в такава мъгла, обикаляше двора надлъж и нашир, а и на добитъка мира не даваше... Помниш ли?
Премълчавам. В българската народна митология мъглата е натоварена със семантическата функция на митологически код, тя е с отрицателен знак в опозиционнота двойка: мъгла-слънце, тоест, космос /в смисъл на подреден свят/ срещу хаос. Мисля си, че дядо едва ли е знаел всичко това и все пак...
- Дядо ти вярваше в разни неща, баба ти в други... Помниш ли?
Помня, помня. Да, знам от университетските си учебници и това, че езическият бог на гръмотевицата Зевс е заменен от свети Илия, като в деня на този светец българите колели петел, по който гадаели за здраве и плодородие. Друго? Дали съм вярвал в нещо? Що за въпрос, баща ми! Вдигам рамене. По-лесно ми е да изброя в какво не вярвам.
- Слушай, тази мъгла ми лази по нервите... Не мога повече така, не може! Къщата се руши пред очите ми, а къщата за българина е целият свят, здрава ли е къщата и отечеството е здраво, силно! С Бога напред, трябва всичко отначало!.. Вяра, биволица, овце... Иначе не бива... Син ще ти се роди, внук ще имам, а няма да има кой в тази мъгла една песен за Капитан Петко войвода да му изпее, за предците ни конеукротители и будители на племена, и народи да му разкаже! А иначе не бива!